De oproep waar het over gaat
Oproep
Vrijheid van meningsuiting bestaat bij gratie van het debat.
Iedereen mag zeggen wat hij of zij wil, maar heeft ook de verantwoordelijkheid er vervolgens het gesprek over aan te gaan.
Is er geen communicatie met de spreker mogelijk, dan is zijn mening zonder waarde.
Of, zoals Evelyn Beatrice Hall het stelde (hoewel de uitspraak wordt toegeschreven aan Voltaire, die het er overigens mee eens was)
‘I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.’
Het basisprobleem rond de plannen van de heer Wilders zit hem in zijn weigering het debat aan te gaan. Hij roept dingen die neerkomen op ’Moslims het land uit’ en wil vervolgens het gesprek niet aangaan. Zoals jongetjes besjes schieten en zich verstoppen, neemt Wilders geen verantwoordelijkheid voor zijn uitspraken.
Je kunt niemand dwingen zijn verantwoordelijkheid te nemen, maar je kunt die verantwoordelijkheid zelf wel nemen.
Als iemand het debat niet aangaat, waarom zou je dan over hem debatteren?
Bij dezen zouden wij alle hoofdredacties van Landelijke Dagbladen, actualiteitenprogramma’s en alle opiniebladen en andere mediaredacties willen oproepen de heer Wilders geen ruimte meer te geven.
Nieuws moet nieuws blijven dat is vanzelfsprekend. Maar als Wilders hierover vervolgens het debat niet aangaat, is er dus geen debat. Dan moet het bij een nieuwsvermelding blijven.
Waarom laten we een man die zwijgt alle voorpagina’s bepalen?
Stop ermee!
To hold a pen is to be at war Voltaire
-
Richard op 18 03 08 - 21:06
Het begint al lekker heet te worden onder de voetjes van bepaalde persoontjes. Wordt dit het begin van journalistieke censuur? dacht het effe niet. Iedereen zou pas in discussie moeten gaan na de film, want over welk deel van de film moet je discuseren als niemand hem nog gezien heeft ?
Jullie maken je druk om niets. Mensen zoals jij en bijna heel de regering moeten gewoon een nekschot krijgen. Nederland is van de nederlanders en dat moet het blijven ook! De kanker aan mensen zoals jij kut kneus -
supertreiber op 18 03 08 - 23:36
laat de journalisten eens een keer hun verantwoordelijkheid nemen, schrijven toch ook maar wat ze willen!
-
Pascal op 18 03 08 - 23:51
Ja, iedereen mag een mening hebben en op basis van argumenten gaan we de discussie aan. Wilders krijgt allang te veel aandacht. Inderdaad moet dat gewoon eens stoppen.
-
Quapla op 19 03 08 - 00:01
Je bent zo laf, zo laag. Mensen zullen op je spuwen; je verdient ook niet meer dan vernedering en gehoon.
-
Xiwel op 19 03 08 - 00:09
Volgens mij komt er geen film. Wilders heeft het uitgesteld naar het eind van de maand en roept de dag daarop de datum van dat moment. Niet dat hij (of zijn adviseurs) dat van tevoren zo bedacht hebben. Het is gewoon een gevolg van de omstandigheden. Wilders heeft inmiddels voldoende aandacht gehad en die film gaat daar hooguit afbraak aan doen.
Zelf denk ik dus eerst xien dan geloven. :-) -
Geert op 19 03 08 - 08:42
Het willen doodzwijgen van mensen en de discussie niet durfen aangaan is een teken van zwakte en ongelijk hebben. Wilders durft eigenlijk gewoon te zeggen wat heel veel mensen ook willen. dat is democratie, als je het niet met hem eens bent stem je toch lekker op een andere partij.
-
Gerhard op 19 03 08 - 09:51
Ik kan me wel in je redenatie vinden, Jowi. Goed, en dapper dat je het aandurft het aan de orde te stellen. Want eerlijk gezegd lijken de reacties van sommige volgelingen van de profeet Wilders verdacht veel op die van de profeet Mohammed. Zelfs qua retoriek!
-
irrieo op 19 03 08 - 11:43
he richard....kutkneus is één woord man....leer eens eerst goed nederlands en heb het daarna over je perfecte Nederlandje ......kutlul.....
-
Sascha op 19 03 08 - 14:16
Gezien de bovenstaande reacties is het met de tolerantie in dit land slecht gesteld. Jammer, met een beetje mildheid was iedereen beter af. Al die bitterheid, ik wordt er wat mismoedig van.
-
jan the lazyman op 19 03 08 - 15:55
Jowi ik hou van je. Ik vind het wel aardig om te zien hoe mensen reageren. Ik zie aan veel reacties dat we vaak met mensen van doen hebben die ook achter Anton Mussert zouden staan. Maar die kennen ze niet want daar zijn ze immers te dom voor. Ze vinden alles links en dat is natuurlijk slecht. Maargoed ze hebben een mening denken ze. Wilders is natuurlijk een volksvertegenwoordiger die over de top is geraakt. Maar men vergeet dat hij een een rare kronkel heeft over zijn mening over vrijheid. Bij vrijheid hoor je niet dingen te verbieden en te radikaliseren. Vrijheid is er voor iedereen. Wilders reageert net als die extreme moslim die alles en iedereen weg wil hebben. Is hij niet de bom onder onze stoel daar hoef je niet links of rechts voor te zijn om dit te bedenken. Ik zie een aantal uitspraken hier op de site van mensen die zich eigenlijk moeten schamen. Ik wordt verdrietig van dit soort mensen. Dit zijn die mensen die achter het gordijn naar buiten gluren. Dit zijn mensen die fout zijn voor de oorlog. Dit zijn mensen die hun ouders erbij zullen lappen als ze er zelf maar beter van worden. Jowi zet hem op en wat ik al zei ik hou van je.
-
fred op 19 03 08 - 16:25
Wat is de linkse nederlander toch voorspelbaar en intolerant, jan the lazyman: iedereen die niet links genoeg is, is een volgeling van Mussert. En als ie dat niet is, dan is ie gewoon dom.
Ga jij jezelf schamen. -
Laurent op 19 03 08 - 17:00
@Fred: nee, niet iedereen die niet links is zou op Mussert gestemd hebben, maar een groot deel van het electoraat van de PVV (en in mindere mate TON) wel, denk ik met Jan.
-
Anne-Marie op 19 03 08 - 20:26
Mag ik zeggen dat ik onder de indruk ben? Vooral de reacties, de boosheid die ik voel bij veel spuwende reacites moet ik geloof ik nog even een plaatsje geven.
Zou het werken zo'n film doodzwijgen? Moeten we Hall en Voltaire blijven citeren in de hoop dat iemand zijn mening wijzigt en toleranter wordt?
Stel dat er een paar mensen zijn die eerlijk in discussie gaan en open staan voor jouw, en mijn, mag ik wel zeggen, mening, stel je voor... Of is dat weer te veel gevraagd!? -
Laurent op 20 03 08 - 07:54
Wilders gaat helemaal met niemand in discussie, dat is een probleem.
-
bertus op 20 03 08 - 12:07
?????
Heb ik iets gemist?
Wilders gaat de discussie niet aan?
Wilders heeft op zijn website, in interviews, in colums en boeken al jarenlang regelmatig zijn mening gegeven en er is nooit iemand serieus op ingegaan.
Slechts opmerkingen over zijn kapsel en doodsbedreigingen, maar niemand die inhoudelijk reageert op zijn mening.
En dan moet hij nu ineens komen opdraven om te horen hoe mensen hun mening geven over een film die ze nog niet hebben gezien?
Volgens de redenering in uw oproep is het dus de linkse kerk die voortaan geen media aandacht meer hoort te krijgen.
Wanneer u uw huiswerk had gedaan dan zou u weten dat Dhr. Wilders en de PVV een grote variatie aan standpunten hebben die niets met de islam te maken hebben.
Tevens zou u dan weten dat zijn standpunten betreffende het totalitaire karakter van monotheismen genuanceerder zijn dan u nu doet voorkomen.
Het ontgaat mij ook hoe u ooit iemand denk te kunnen wijsmaken dat iemand die dagelijks omringt is met bodyguards, vanwege de vele doodsbedreigingen, zijn verantwoordelijkheid probeert te ontlopen. -
karin op 20 03 08 - 12:49
'ik ga niet links
ik ga niet rechts
ik ga er dwars
tegenin.' ;-) -
jan the lazyman op 20 03 08 - 20:16
@ Beste Bertus u heeft de doodsbedreigingen niet gelezen welke hier indirect naar Jowi gestuurd waren. Terecht weg gehaald. Ik vind opmerkingen ze moeten je een nekschot geven niet echt normaal.
Wilders is iemand die is bezig met lastercampagnes die niet van deze wereld zijn. Als je daar wat over zegt mag dat niet en dan is het meteen van dat linkse tuig of de linkse kerk. Ik denk dat er iets mis is hier in dit geval. Ik vind de aandacht over een film die nooit is gezien ook overdreven maar ik vind het wel de verantwoording die dit met zich meedraagt iets om over na te denken. Dat Wilders bescherming nodig heeft is niet een goeie zaak maar ondertussen kan je blijven schelden en op mensen hun geloof af blijven geven afgeven dan weet je waar je naar toe gaat. Hij scheldt niet over een Bijbel dat 1 pot nat is met een Koran. Ik vind dat raar. De wereld zit slecht in elkaar en ik ben bang. De menig van meningsvrijheid is allang overschreden. Men scheldt en tiert alleen nog maar en denk niet na. Ik heb hier in de afgelopen dagen erge nare dingen gelezen omdat iemand iets schrijft wat haar mening is. Is dit wat de jaren van tolerantie heeft voortgebracht. Anoniem schelden op elkaar en daar horen tegenwoordig doodsbedreigingen bij. Ik heb erg nagedacht over hoe het hier in Nederland is vergaan de laatste tien jaar en ik ben daar niet trots op. Extreme gedachten overheersen ons leven en we verdenken iedereen en nog wat van slecht gedrag. We hebben altijd gelachen om de Italiaanse politiek omdat het zo’n zooitje is maar Nederland is net zo geworden. -
Gerhard op 21 03 08 - 08:37
Hoe is't met je Jowi, ben je geschrokken van de reacties? Wat krijg je dan ineens met een vreemd en primair denkend publiek te maken, vind je niet? Is het al weer wat rustig, of zit je je gek te modereren...
-
Magister Dixit op 25 03 08 - 20:33
Beste Jowi, alhoewel je je profileert als intellectueel ontmasker je jezelf met bovenstaande tekst als demagoog. Vrijheid van meningsuiting bij de gratie van het debat? Onzin! Mijn mening is die van mij, niet een willekeurige stelling die verdedigd moet worden. Vandaar dat het "vrijheid" van meningsuiting is en niet een "debat over een mening". Nog meer demagogie: hoe kan een man die eind 18e eeuw gestorven is het eens zijn met een 20e-eeuws schrijfster? Jouw mening is duidelijk, maar de onderbouwing die je ongevraagd geeft niet. Sterkte...